Wanneer is welk onderdeel?
Bij nationale eventing wedstrijden ben je gewend dat je een aantal dagen van te voren de startlijst krijgt. Bij internationaal gaat het iets anders.
In het vraagprogramma vind je een voorlopig (!) schema wat wanneer is. Meestal blijven de dagen wel het zelfde, dat wordt slecht een enkele keer aangepast, maar de tijden willen nogal eens wisselen.
Je moet even doorscrollen naar de klasse waar jij je voor hebt opgegeven en dan zie je zoiets:

Dan zie je vaak als eerste opening of stables en vet examination on arrival – dat is wanneer de stallen open zijn én wanneer de dierenarts er is om je te kunnen ontvangen. De declaration of starters hoef je als ruiter niets aan te doen, je wordt automatisch aangemeld zodra je door de dierenarts bent gechecked.
Als je geen First horse inspection hebt voor je dressuur dan krijg je een “vet examination on arrival”. Dan kom je dus koud van de wagen, checken ze je paspoort, vaccinaties en chip van je paard. En vaak moet je dan ook een stukje op draven. En je moet zelf de temperatuur afnemen, stop dus een thermometer in je broekzak als je aankomt. Let in het programma goed op of er tijden staan voor aankomst en plan je reis daarop.
De starttijden van de dressuur (als er geen first horse inspection staat voor de dressuur) zijn meestal een paar dagen voor de wedstrijd bekend. De starttijden voor de onderdelen erna worden steeds pas gepubliceerd nadat het vorige onderdeel klaar is. Dus heb je dressuur op vrijdag zoals in dit screenshot, dan heb je vaak vrijdagavond (laat) pas de startlijs voor het springen op zaterdag. Soms als springen en cross op 1 dag is worden die tijden wel al eerder gepubliceerd.
Goed om te weten dat er op elke wedstrijd een riders meeting is, meestal de dag voor de cross. Daarin deelt de organisatie wat informatie, maar is er ook ruimte om vragen te stellen over bepaalde hindernissen of routes. Ga daar vooral altijd even heen. Wanneer die is dat zie je meestal op de wedstrijd zelf, bij het secretariaat, in een whatsapp groep of soms staat het al in een programma die ze bij de startlijsten uploaden.
Een lange wedstrijd
Je hebt internationaal het short en het long format. Bij het lange format is het springen altijd NA de cross. Om het ingewikkeld te maken kan een korte wedstrijd (dus een CCI2*-S) in een kort format en in een long format gereden worden. Dat hangt af van de organisatie. Je ziet het vanzelf in het vraagprogramma dan is het springen en de cross omgewisseld en zie je een horse inspection in het programma.
Wil je uiteindelijk mee rijden met kampioenschappen? Die dat zijn vaak echt in een lange wedstrijd, dan heb je dus ook punten nodig in lange wedstrijd. Dus dan heb je het over een CCI2(-L, CCI3*-L CCI4*-L (zoals boekelo) en dan de 5* is er alleen maar in een L.
Dan ziet je programma er zo uit:

Bij de Vet examiniation on arrival doen ze dan alleen even de chip scannen, je paspoort innemen, temperaturen en dan mag je later terug komen voor de 1ste horse inspection. Zoals je ziet heb je dus tussen de cross en springen weer een horse inspection.
Daarvoor krijg je dus voor beide momenten een aparte startlijst met volgorde en dan moet je op dat moment je paard tonen. Bijna iedereen doet het in een nette outfit en netjes geknot, maar er staat nergens in de regels dat dat echt moet :).