2. Intekenen
Dan moet je je paard officieel laten inteken door een FEI dierenarts. Als je inlogt in MijnKNHS en dan Adresboek, en dan FEI dierenartsen dan krijg je een overzicht met DA’s die dat voor je kunnen doen!

3.FEI paspoort/registratie
Als je ook buiten Nederland wilt starten (of 3* of hoger) dan heb je een FEI paspoort nodig, daarvoor moet je een formulier invullen én je paspoort opsturen. Je kunt hem ook langs brengen en een paar dagen later ophalen.
Plan hier ruim de tijd voor in want het duurt soms wel een week (en dan deed ik ze langs brengen en ophalen) voor ze hem klaar hebben. Met de post duurt het natuurlijk nog langer. Er is ook een spoedprocedure maar die kost weer extra.
Heb je geen paspoort nodig maar wel een FEI registratie dan moet je dat ook via de KNHS regelen. Dan betaal je alleen de licentie kosten, niet de kosten voor het paspoort.
De licentie kosten betaal je elk jaar ongeacht of je internationaal start of niet. En of je nou een FEI paspoort hebt of niet.
Het formulier en contactgegevens rondom FEI paspoorten en registraties vind je hier: https://www.knhs.nl/identificatie-en-registratie/fei-paardenpaspoort
4.FEI wedstrijd kiezen
De KNHS publiceert elk jaar aan het begin van het jaar de eventing kalender, die van 2026 vind je hier. Maar dat zijn enkel de nationale en internationale binnen Nederland.
Je kunt internationale wedstrijden opzoeken via de website van de FEI: data.fei.org en dan Calender/results. Sinds 2026 heeft KNHS ook en eigen FEI omgeving op fei.mijnknhs.nl.
Ik gebruik zelf het liefste die van de FEI want daar kan ik evenementen filteren op continent dus op “Europa”. En dan filter ik natuurlijk ook op discipline eventing.

Dan zie je gelijk een overzicht met wedstrijden, in de eerste kolom de plaatsnaam, NF is het land, dan begin en einddatum en in de kolom “Events” zie je welke wedstrijden er zijn. Je ziet soms ook haakjes tussen letters staan achter de niveau’s:
- (A) Addition, dus een toevoeging
- (M) Modification, een wijziging
- (C) Cancelled, die klasse is geannuleerd
- (D) Date change, de datum is veranderd.
Zodra je daar op de de showname drukt dus in dit screenshot bijvoorbeeld “Marbach” dan krijg je meer informatie te zien. Als het vraagprogramma al bekend is zie je die in de eerste tabel op de detail pagina aan de rechterkant met de link “View Schedule”

Daar in zie je wanneer welke klasse is, welk proef je moet rijden, wat het adres is en wat de kosten zijn.
Dubbel check altijd even het showground adres en vul niet zomaar de plaats naam in, er zijn soms wedstrijden die dezelfde plaatsnaam hebben maar soms uuuuren verder rijden zijn!
Wil je weten hoe je het vraagprogramma precies leest en wat belangrijk is? Check dit artikel er over.
5.FEI Horse App
Dan de laatste die je geregeld moet hebben voor je oppad gaat. De FEI horse app.
Je vind hem zowel in de Google Play als in de App store. Het belangrijkste zijn 2 dingen:
- Je moet 3 dagen voor aankomst starten met 2x daags temperaturen. 1 x voor 12:00 smiddags, en 1 x erna. Tijden maken niet uit. En dat moet t/m dat je vertrekt. Kom je op woensdag aan? Dan moet je op zondag beginnen met temperaturen zodat je 3 volle dagen hebt.
- 24 uur voor je aankomst moet je het Self-Certification Form invullen. Daarin vul je jouw gegeven in, die van je groom en die van je vaste dierenarts. Daarin geef je ook aan dat je paard niet ziek is of ziekte symptomen heeft vertoond! Als je deze niet invult VOOR aankomst krijg je een waarschuwing (en als het je vaker gebeurd een boete!)
De eerste keer is het wel even een proces dus ga er even voor zitten: je moet zelf een FEI account/nummer hebben, en je paard moet ook al een FEI nummer hebben. De KNHS moet die nummers voor je aanmaken.
Dan moet je je paard koppelen en historische vaccinaties invullen. Je kunt ok nog allerlei foto’s toevoegen maar dat hoef niet. Neem er echt even de tijd voor om dit aan te maken. Als je paard al eerder met iemand anders internationaal heeft gelopen recent dan zal dat waarschijnlijk allemaal al ingevuld zijn.
Als je dan je paard officieel hebt ingeschreven en de wedstrijd nadert zie je in de FEI Horse app dit scherm:

Dan kun je achter Pre-event temperature het potloodje aan klikken om de temperaturen in te vullen.
Die Self-certification form moet je echt pas op het laatste moment invullen. Die mag op het moment van arriveren op het wedstrijdterrein niet ouder dan 24 uur zijn!
En straks op wedstrijd moet je het ook 2 x per dag blijven invullen!
Alle info over de horse app als ruiter maar ook voor grooms of dierenartsen vind je op de website van de FEI.
6. Het transport regelen
Als je binnen Nederland start zet je je paard op de trailer en ga je lekker. Maar denk je er over naar een ander EU land als Belgie, Duitsland, Polen of Frankrijk te gaan? Dan heb je speciale NVWA papieren nodig. Ook wel bekend als TRACES.
En daar voor moet je, ook als particulier, jezelf registeren als vervoerder. Dat gaat om een Basisregistratie vervoerder onder AHR en kun je hier aanvragen. Regel dit op tijd zodat je niet last minute stress hebt! Dit is een vergunning voor particulieren die hun eigen paard vervoeren binnen de EU. Ga je buiten de EU (bijvoorbeeld Engeland) dan gaan er veel meer dingen spelen!
Daarna kun je ook via de NVWA website een keuring aanvragen (het certificaat is maximaal 10 dagen geldig), het is echt een wassen neus en belachelijk duur. Ze kijken even je paspoort, gluren in je stal, soms moet je een stukje draven maar vaak ook niet. Het is echt met een paar minuten klaar.
Heb je een paardentransport bedrijf of grote sport stal in de buurt? Soms kun je met hun samen afspraken maken dat jou paard meegekeurd wordt met hun paarden. Als ze alleen voor jou naar jouw stal komen kan het wel 200-300 euro kosten.
En officieel moet je hem voor de terug weg op de wedstrijd ook weer laten keuren, want op het moment dat je aankomt op de bestemming vervalt de geldigheid. Nu is er een workaround: als je in de laatste 12 maanden al 2x bent gestart op een internationale FEI wedstrijd (waarvan de laatste x niet langer dan 6 maanden geleden is) dan is je certificaat 30 dagen geldig en kun je hem ook op de terugweg gebruiken en eventueel voor een tweede wedstrijd. Dat kan je dus rustig in Nederland/België doen en pas later in het buitenland starten.
Uit mijn eigen ervaring: op de heenweg absoluut doen. Op wedstrijden wordt het vaak gecontroleerd en je zal niet de eerste zijn die zonder pardon teurggestuurd wordt. Op de terug weg hebben we nog nooit ergens controle gehad, niet bij de grens, niet bij weg rijden van het terrein etc.