Vonk Event
Adres: Wagenweg 12 1724PT Oudkarspel
Dressuur: Zand
Springen: Zand
Parcoursniveau
Klasse B -intro (paard)
Klasse B-intro (pony)
Klasse B (paard)
Klasse B (pony)
Klasse L (paard)
Klasse M (paard)
Klasse M (pony)
Terrein en organisatie
Op dit terrein worden niet alleen nationale crossen gehouden maar ook een internationale cross. De cross is vaak een stukje rondom de manege en over een open veld. Er is ook een vlakke brug die vaak in de cross zit.
Het terrein is grotendeels vlak maar zitten een paar heuvels in die ze vaak wel mee nemen in de crossen.
De ruiters geven aan dat de bodem wel vaak hard is, het parkeren is goed georganiseerd en ook de markering van de hindernissen en routes wordt goed gedaan.
In 2026 waren er ook kampioenschappen tijdens het Vonk event: dat zorgde voor wat dikkere parcoursen volgens een aantal ruiters. Verder werd vooral de sfeer en aankleding gewaardeerd. De springbak was wel op zaterdag erg nat, op zondag bijna droog. Verder werd er wel veel gemoppert over de prijsuitreiking: het duurde lang en een deel was al weg, ook werd het voor een kampioenschap als karig ervaren.
Er was in 2026 geen plattegrond met de routes en dat vinden de ruiters toch wat vervelend. Ze hadden wel een kaartje waar ze de start en finish aangeven maar de informatie voorziening verder over de route is dus beperkt.
Omdat het een open veld is, met veel te zien, en ook een behoorlijke heuvel waar vaak met een boomstam vanaf gesprongen wordt, is het niet de beste cross om te starten met een on ervaren paard die snel onder de indruk is.
En let op: ook hier is het niet meer mogelijk met de fiets het crossparcours te verkennen.
Anderen over de wedstrijd
“De cross stond dik maar eerlijk gebouwd, maar dat mag ook voor een regio kampioenschap “
“De klasse B en L gaat vaak gepaard met kampioenschappen. Hierdoor zijn de parcours vaak wat moeilijker en uitdagender om te rijden. Houd hier rekening mee!”
“De prijsuitreiking laat erg lang op zich wachten “
“Let op dat als je de B intro rijd je wel gelijk bent uitgesloten als je drie weigeringen hebt in de cross of het springen, het is dus geen oefencross “
“Fijne organisatie, vaak overzichtelijk. Zou er niet met een heel onervaren pony/paard heen gaan want het is er wel erg druk.”
“Het is een prachtige wedstrijd vol sfeer met een uitdaging. “
“Super georganiseerd, mooi terrein, goed onderhouden. Alleen de prijsuitreiking zou veel sneller mogen “
“Het is een prachtige wedstrijd vol sfeer met een uitdaging. “
“De wedstrijd is aan te raden omdat de cross goed overzichtelijk is. Toeschouwers kunnen ook bijna de gehele cross zien vanaf 1 punt”
“Het verloopt altijd soepel en snel ondanks de grootte van de wedstrijd”
Video’s
Niets vertelt het beter dan video’s dus kijk lekker mee met ruiters die hem eerder reden! Heb je zelf een leuke video om toe te voegen? Upload hem op YouTube en app me even!
Deel jouw ervaring en help andere eventers vooruit
Ga jij al jaren naar wedstrijden en weet je precies waar je aan toe bent? Super! Maar voor iemand die voor het eerst met een (jong) paard start op een nieuwe locatie, kan het lastig zijn de juiste keuzes te maken. Hoe is de bodem meestal? En hoe dik staat het gebouwd? Is er een voetbalveld naast de dressuur? Is het parkeren dichtbij?
Jouw ervaring kan het verschil maken.
Help anderen om te zorgen dat ze weten wat ze te wachten staat als ze naar een wedstrijd gaan, nog voor ze zich inschrijven kan jouw ervaring ze helpen de juiste keuze te maken.
Vul je wedstrijdervaring in en draag bij aan een eerlijk en up-to-date overzicht van alle wedstrijden.
Zo helpen we elkaar verder, want zeg nou zelf de eventing is toch ook zo leuk omdat we het allemaal met elkaar doen?
Hoor je bij een organisatie van een wedstrijd en wil je graag iets toevoegen of aanpassen, app me dan gerust even!
